Logo
הכרונולוגיה המצרית
זכויות היוצרים של התמונה

הכרונולוגיה המצרית

מהי הכרונולוגיה המצרית

הכרונולוגיה המצרית היא הסידור הכרונולוגי של המלכים ששלטו במצרים. עפ"י סידור זה נבנה ציר הזמן המצרי, שלפיו תיארכו החוקרים את האירועים ההיסטוריים גם בשאר חלקי העולם העתיק.

למה זה חשוב?

הכרונולוגיה המצרית שנוייה במחלוקת בקרב ההיסטוריונים, לנוכח פערים משמעותיים בתאריכים של אירועים.

שורש הבעייה הוא היעדר תיעוד אמין. למצרים הקדמונים לא הייתה מערכת תיארוך סטנדרטית, ורבים מהטקסטים והכתובות ששרדו אינם שלמים, פגומים או נתונים לפרשנות. חוקרים נאלצו להסתמך על מגוון מקורות שונים, כולל נתונים אסטרונומיים, תיארוך פחמן רדיואקטיבי ודיווחים היסטוריים מתרבויות אחרות.

רשימת המלכים מאבידוס במציאות ובאיור
רשימת הפרעונים מ- Saqqara

המצב כיום

בקרב החוקרים ישנן אסכולות שונות. יש הסוברים שהכרונולוגיה המקובלת נכונה במהותה, ושהפערים הם תוצאה של טעויות או פערים ברישום ההיסטורי. אחרים טוענים שהכרונולוגיה המקובלת פגומה מיסודה, ושהרבה מהתאריכים נופחו או פורשו בצורה שגויה.

עמנואל וליקובסקי היה הראשון שהצביע על הבעייתיות החמורה בכרונולוגיה המקובלת, וזאת משום שרבים מהאירועים המיוחסים לפרעונים ספציפיים לא התאימו לזמנים ההיסטוריים כפי שהוכתב עפ"י כרונולוגיות של עמים אחרים. חוקרים רבים הצטרפו לאסכולה זו ואף הוסיפו ראיות חומריות לטענות ההיסטוריות, כגון תארוך עפ"י פחמן-14 ועוד.

תחילת העיסוק שלי בנושא

העיסוק שלי בנושא זה החל כאשר זיהיתי במדוייק את הפרעה המסויים של יציאת מצרים. זיהוי זה מאפשר לסנכרן את הכרונולוגיה המצרית עם הכרונולוגיה העברית (שהיא הרבה יותר מפורטת מזו המצרית), וכך להשוות בין שתי ההיסטוריות לאורך ציר הזמן (למשל לזהות את הפרעה שארח את אברהם ושרה וכו')

כך מצאתי גם את הפרעה שהעלה את יוסף לגדולה. אלא שאז הסתבר שהשושלת  שאליה השתייך נדחקה ע"י הכרונולוגיה המקובלת מאות שנים אחורה אל מעמקי העבר הרחוק. 

מצאתי שהכרונולוגיה המצרית סובלת מכשלים רבים וביניהם:

  • סתירות בין רשימות מלכים שונות
  • מלכים שונים מלכו (באזורים שונים של מצרים) במקביל זה לזה, בשעה שבכרונולוגיה הם מוצגים כאילו הם מלכו זה אחרי זה
  • מלכים מסויימים הושמטו בכוונה 

ממצאי המחקר

כשחקרתי את העניין לעומק, באמצעות השוואת שתי ההיסטוריות, גליתי גילויים מרחיקי לכת, ששינו את ציר הזמן המצרי ללא הכר. אורך ההיסטוריה המצרית התקצר משמעותית, הוסרו מהכרונולוגיה כפילויות ואירועים שארעו מחוץ למצרים החלו לתפוס את מקומם הנכון גם על ציר הזמן המצרי.

יתירה מכך, נפתרו תעלומות כמו זהות החיקסוס ומשך שלטונם, מי בנה את הפירמידות וכיצד ועוד ועוד. במיוחד אציין שמחקר זה מצא את זהותו של יוסף המקראי בספרות המצרית הקדומה ומידת מעורבותו בשלטון ובהיסטוריה המצרית.

קוראים יקרים,

בפורטל זה אציג את תוצאות המחקר, וזאת כמאמרים עצמאיים ונפרדים, שיעסקו בהיבטים שונים באופן ממוקד. בכוונתי להוציא לאור ספר בעניין זה, שיאגד את תוצאות המחקר, המאמרים ומידע נוסף.

אחת מהמטרות המרכזיות של הפורטל היא לשמש כאמצעי קשר ביני כחוקר וביניכם, ציבור הקוראים. בסופו של כל מאמר תוכלו להביע את דעתכם, לשאול שאלות, ללבן סוגיות, ולנהל דיון גם ביניכם. כל התגובות יגיעו לידיעתי, ואשתדל להשיב לכולן.

גואל גיל רחימי

מאמרים אחרונים בקטגוריה זו

מאמרים לפי נושאי מחקר

זכויות היוצרים על תמונות שמורות לבעליהן החוקיים

רבים מן האיורים שבאתר זה הינם פרי יצירתו של הכותב.

יחד עם זאת, מספר פריטים הינם פרי עבודתם של יוצרים אחרים, שזכויותיהם על יצירותיהם מוגנות בחוק.

הכותב מכבד זכויות אלה לחלוטין, ואינו טוען לזכות כלשהי בנוגע לפריטים אלה.

למרות מאמצים נכבדים למצוא את בעלי היצירות, ולקבל את הסכמתם להצגת יצירותיהם באתר, לא תמיד זה התאפשר.

במידה והנך הבעלים של יצירה, וברצונך שבעלותך תצויין (או שהיצירה לא תוצג),

Copyrights reserved to image owners

Many images herein are the work of the author.

Nevertheless, some images are the work of others, whose rights to their works are protected by law.

The author fully respects these rights, and does not claim any right regarding these images.

Despite considerable efforts to locate the owners, in order to obtain their consent to present their works herein, it wasn't always possible. If you own this image, and would like this website to indicate your ownership (or to remove the image),

חינם מכל הלב

המבזקון

חדשות-עתיקות

מגזין חדשות ועדכונים מהעולם העתיק